Tuesday, July 31, 2007

$$$

Äntligen slipper jag vara pank!
Lönen trillade in på mitt konto i helt rätt tid ...eller snarare i greven tid.
Eftersom Nordea verkade ha strulat till utbetalningarna för samtliga på jobbet så fick man helt enkelt leva på skorpor och vatten några dagar extra. Tack som fan för det Nordea! Ni är underbara!

Har börjat fundera på om jag skall göra mig av med min Golf GTI Mk1:a!
Det kanske är dumt att ens fundera i dom banorna med tanke på hur mycket blod, svett och tårar jag lagt ner på den. Bilen behöver bara slipas ner och sedan lackas sedan är den som jag vill ha den. Jag har till och med färgen liggandes hemma, men trots det så kan jag inte sluta leka med tanken på att kränga den och göra nåt vettigare för pengarna.
Samtidigt så är jag medveten om att om jag har kvar bilen så kommer den knappast att sjunka i värde, snarare tvärtom.
Skit sak samma, kommer det ett bra bud på bilen så är jag beredd på att sälja den inkl. hela reservdelslagret.

Goffen i all sin prakt:












Dagens låt:
Kavinsky – Grand Canyon



/Ankarsson

Monday, July 30, 2007

Topponauts on tour!

Tjohoo! Äntligen är semestern slut och jag är tillbaka på jobbet! Grr…

Tänk att dagar/veckor kan gå så fort när man har roligt.
Jag skall väl försöka ge en kortfattad resumé över vad jag gjort under min tre veckor korta semester.

Semestern påbörjades redan på torsdagen vecka 27, då jag, Vero och Toppolan påbörjade färden mot Malmö och Jimmy! Resan ner bjöd väl inte på några överraskningar förutom precis när vi började närma oss Malmö. Ett par mil innan Malmö så sprakade RDS:en till och meddelade att Malmös ringleder var översvämmade! Strax efter det meddelandet så var det bara att inse att även motorvägen var det! Vi fick ”vada” igenom ca. 50cm djupt vattenhål med bilen innan vi kunde fortsätta färden mot Malmö city. Nu skulle det visa sig bli lite svårare än vi trott att komma in i den översvämmade staden eftersom båda cityringarna var avspärrade. När vi väl kommit in i centrala delarna så kunde Jimmy snabbt konstatera att vi var på rätt väg. Måste säga att det var sjukt trevligt att komma fram och träffa Jimmy.


Fredagen i Malmö var riktigt trevlig!
Vi började med att besöka en cykelutställning och form & designcenter vid lilla torg för att efter det gå en lättare shoppingrunda. Jag lyckades att köpa en ny jacka och ett gäng veteöl!
På kvällen festade vi till och gick ut på lokal! Sjukt trevligt var det även fast man framåt natten blev ”krabbögd”. Tackar som fan Jimmy för din gästvänlighet!
Det är alltid ett sant nöje att besöka dig/er.
På lördagsmorgonen fortsatte färden mot Öresundsbron och Danmark.
Anledningen till detta var att vi skulle till Tyskland och Nürburgring!
Färden till Rödby gick snabbt, detsamma gäller båtturen till Puttgarden!
Väl framme på tysk mark så fick Saaben sträcka ut på Autobahn! Även fast det var fri fart många gånger pressade jag bara upp ekipaget till 170km/h som max. Det räckte med tanke på att bränsleförbrukningen gick upp drastiskt så fort man körde över 120km/h. Sjukt roligt att se minerna på Tyskar och annat löst folk när dom blev omkörda av en Toppola! Hahahaha!
Inte nog med att vi släpade runt på en Toppola, vi åkte även runt i den äldsta bilen i Tyskland!
Folk pekade, skrattade, fotograferade m.m. Rätt roligt faktiskt att ett ekipage kan väcka så mycket uppmärksamhet! Största glädjespridaren måste vi ha varit när det blev ”STAU” på Autobahn och folk kunde i lugn och ro skåda spektaklet!

Första natten i Tyskland var väl ingen höjdare! Vi tänkte övernatta på en camping utanför Hamburg, men tydligen gillar inte tyskarna att skylta vart campingplatserna finns. Detta resulterade i att vi under några timmar spenderade med att leta efter stället utan någon större framgång. Efter att ha frågar några tyskar, som inte ville eller kunde prata engelska, hittade vi äntligen fram! Vi blev mottagna av en packad tysk, som hör och häpna pratade engelska. Priset för övernattningen var väl i grövsta laget men allt var fräscht och modernt så vi bangade inte… Dagen efter så passade på Vero att bada medan jag studerade alla skrämmande husvagnar som stod där permanent! Jeebuz säger jag bara! Bäst var ett par som hade en modelljärnväg på sin ”tomt”. Givetvis pryddes mannen som bodde där av en mäktig hockeyfrilla a´la 1986! Underbart!

En annan trevlig sak vi upptäckte var att det inte var det lättaste att vara vegetarian i korvens och schnitzelns förlovade land! Det var inte lätt att hitta nåt trevligt att äta och det var omöjligt att hitta en vanlig matvaruaffär utmed vägarna som hade öppet. Tydligen får dom enligt lag inte ha öppet på söndagar. Vet inte om detta är en myt men så har jag hört i alla fall.

Väl framme i underbart vackra Nürburg så åkte vi till Nürburgrings camping, som dagen till ära var full med packade cowboy truckers! Tydligen hade det varit ”truckrace” dagen innan och det hade i sin tur lockat fram alla western-lovers ur sina trailers! Jeebuz Christ vilka män och kvinnor som bodde på campingen, och där kom vi i våran konstiga bil med tillhörande Toppola! Det blev många applåder, spontana tummen upp m.m. Som grädde på moset passade vi på att ”justera” avgassystemet mot en sten vilket givetvis gillades av dessa gudasända western-män!

Dagen efter var det dagen D för mig!
Eftersom jag är gravt motorsportskadad så har jag drömt om att få komma till denna legendariska plats för att insupa dess underbara atomsfär!
Först gick vi utmed GP-slingan för att sedan försöka oss på att hitta ett bra ställe utmed ”Nordschleife”.
Efter att ha knallat en bra bit utan större framgång så gick vi till ”starten” för att kolla på när bilarna köade för att komma ut på banan. På vägen dig lyckades vi ”stressa” ett par män som höll på att baxa ut en kommande bilmodell från GM. Den var maskerad med tejp m.m. och såg ut att kunna vara en ny Saab eller en Opel! Efter att jag försökt mig på att fotografera dom så körde dom in bilen i garaget igen. Hahaha!
Efter att ha spenderat en längre tid vid ”starten” så gick vi vidare för att försöka hitta en bra plats utmed ”nordsligan” där man kunde titta på bilarna som roade sig med att köra. Efter en lång promenad så hittade vi en väg som var avspärrad med en bom. Givetvis gick vi in där och hittade Hatzenbach och Hocheichen! Där satt vi länge och tittade på folk som körde brallorna av sig!
Har aldrig sett så många Porschar och Lotusar på en och samma gång! Han även med att se en 997 GT3 RS som efter ett par varv kom åkandes på en bärgare! Han hade satt sin fina bil i räcket någonstans utmed banan! Kul med tanke på vad en sån bil kostar i inköp!

Precis innan vi skulle lämna banan och gå in på upplevelsecentret så kom det en Porsche Carrera GT! Shit vilken bil och shit vilket ljud den hade! Det är verkligen inte varje dag men får se en sån...
Efter att vi gått runt i upplevelde centret, provat på hur det känns med g-krafter m.m. avslutade vi dagen med att köpa ett par klistermärken från stället.

Nu sattes siktet mot Koblenz. Färden dit gick fin-fint och campingen vi hittade låg precis framför Deutsches Eck där floden Rhen möter sitt biflöde Mosel. Själva staden var en riktigt trevlig bekantskap. Tyvärr kan man inte säga detsamma om turistinformationen. Kärringen vi pratade med ville inte alls vara hjälpsam gällande tips på vingårdar m.m. vilket resulterade i att vi till fots försökte oss på att hitta till kända vinstugor en halv mil utanför city. Givetvis så passade vädergudarna på att bjuda på regn och givetvis var vinstugorna stängda när vi kom fram! Trots detta hölls humöret på topp och vi bestämde oss för att ta bussen tillbaka. Detta var ett klokt beslut med tanke på att bådas blodsockernivåer låg på minus. För att råda bot på det så åt vi en fantastisk buffé på en vegetarisk restaurang! Till efterrätt bjöd jag mig själv på en underbart läskande veteöl på en uteservering i gamla stan. Dagen efter gick väl i samma tecken som innan, d.v.s. stadspromenader, öl m.m. För er som inte varit i Koblenz kan jag verkligen rekommendera denna stad.

Innan vi styrde kosan mot moder Svea så tog vi en tripp utmed Rehn och dess pittoreska småbyar som lever på att tillverka delikata viner. Vi stannade på ett par ställen innan vi kom fram till vårat mål, staden/byn Bacharach.
Efter att vi fått i oss lite pasta knallade vi in till stan för att kolla in dess utbud. Vi passade på att besöka en bar/pub där man kunde få prova på lokala viner till ett fördelaktigt pris. Vinkarusellen vi fick in bestod av 15 olika sorters viner, alla från Bacharach! Behöver jag skriva att dom flesta vinerna smakade underbart? Kvällen avrundades med en veteöl och en Jägermeister innan det var dags för den obligatoriska sömnen.

Färden tillbaka till Sverige gick utan några som helst problem. Visst började det kännas tråkigt att sitta i bilen men utöver det så var allt lugnt. Precis som på vägen ner till Tyskland stannade vi i Malmö hos Jimmy för att sova och för att köpa på oss en massa vegetariska läckerheter från Astrid & Aporna! Väl tillbaka hemma så kunde vi konstatera att Saaben hade rullar strax över 300 mil.
Bra jobbar med tanke på att inget strulat och med tanke på att motorn hängde i garagetaket dagen innan vi skulle iväg!

Vecka 29 tillbringades i glada vänners lag, samt med syster och hennes dotter Hannah.
Tyvärr så var inte vädret så bra som man kunde önska men vad gör det när man är ledig.
Vi åkte till Idas sommarställe i Hedemora för att basta, bada, fiska m.m. tillsammans med Ida, Aron, Adela, Cheeta, Idas bror med dotter.
Det var inte helt fel att besöka detta underbara ställe som låg precis vid Dalälven! Jag hoppas att vi kan åka dit flera gånger…

Anledningen till att vi inte kunde stanna kvar i Hedemora längre var att vi skulle på bröllop.
Veros gamla kursare skulle gifta sig utanför Lindesberg. Själva bröllopet var väldigt lyckat.
Solen sken och folk hade det trevlig. God mat och fri bar är aldrig fel! Hahaha!

Sista semesterveckan var det dags för en till nätt tripp till Örnsköldsvik!
Behöver jag förklara för er att jag börjar bli rätt så less på att köra bil vid det här laget? Väl framme i Skeppsmalen (ligger utanför Ö-vik) var det fint att bara stressa av och lyssna på måsarnas sång och andas in den friska havsluften! Givetvis så passade vi på att besöka Veros morfar och farmor innan det var dags att åka hemåt igen.

Jag har säkert missat en hel del som jag har gjort under semestern men i det stora hela så har jag nog fått med det mesta som är värt att nämna.

Totalt så han jag med att köra 440mil under dessa tre veckor så nu är det dags att ställa av bilen och ta fram cykeln istället! Här kommer lite random bilder från resan. Uppdaterar med flera bilder så fort jag laddat upp dom! Tills dess får ni hålla till godo med dessa bilder (har lånat ett gäng bilder av Ida & Jimmy).






























































































/TJ Ankarsson

Thursday, July 05, 2007

Sweet cherry pie!


Nu sitter äntligen Toppolan på plats på Saaben! Prisa gud!

Själva arbetet gick helt galant, förutom att farsan bestämde sig för knäa en bult, vilket resulterade i en uppsjö av finska könsglosor, trasiga jeans och ett lätt ömmande knä!
Erbjöd mig att köpa nya brallor åt honom, men han avböjde med frasen – ”Jag behöver ändå ett par nya shorts så det är lugnt”. Innan jag åkte hem så passade jag på att tvätta ekipaget både ute och inne. Nu luktar Toppolan riktigt gott! Inte för att det luktade illa innan, men efter en vinter under presenning så var det lätt unket… Ja ni fattar vad jag menar.

Nu ser jag bara fram emot att sluta för dagen så jag och Vero kan lämna av Fritz på landet.
När väl den lille gossen ”droppats” av så bär det av mot Malmö. Vi kommer väl fram lagom till midnatt. Fredagen kommer att tillbringas med Jimmy aka "Pizzabagaren" på diverse utställningar och uteserveringar. Ser verkligen fram emot det!

På lördag så styr vi kosan mot Tyskland.

Återkommer om en vecka.

Dagens låt:
My Bloody Valentine - When You Sleep


Fridens vänner!

/TJ Ankarsson

Wednesday, July 04, 2007

Kuckelimuckers – del 3

Kommer ni ihåg min vän Murphy?
Han bestämde sig för att hälsa på hos mig igen.
Trots att han var objuden så stod han helt plötsligt där, i dörröppningen, och spred sin olycka över Saaben.

Allt jobb med bilen gick bra enda tills jag skulle ta första provturen.
Motorn hoppade igång utan att tjura, så jag varmkörde den innan det var dags att kolla så att växlar m.m. fungerade som det skulle. Inget läckage eller strul med växellådan, men dock med laddtrycksstyrningen! Mitt
APC-system bestämde sig för att det inte skulle vara roligt att köra bilen nåt mer. Upp till 0,6 bar gick det okej, men efter det så var det stopp och belägg!
Enligt APC-systemet så spikade motorn, fast så inte var fallet. Nu hade jag inte tid med att felsöka skiten så jag drog bort strömmen till magnetventilen och körde hem bilen med enbart grundladdtryck. Kan säga att det är stor skillnad på att köra denna bil som original och med 1,3 bars laddtryck! Jag vill inte ha den original! Tänkta ta tag i problemet idag, efter jobbet, då jag i alla fall ska till viken och slänga på Toppolan. Ska försöka med att byta ut knacksensorn och APC-boxen för att se om det blir någon skillnad. Huvudsaken är att Toppolan kommer på och att vi kommer iväg till Malmö på torsdag kväll.

Dagens låt:
Rufus Wainwright - Slideshow

Tuesday, July 03, 2007

Gammal humor rostar aldrig!

Kuckelimuckers

Här kommer fortsättningen den spännande, nervkittlande följetongen om Tim och hans möte med Murphys lag!

Gårdagskvällen bjöd inte på något motstånd överhuvudtaget!
Det är just detta som får mig att bli lätt nervös, för enligt lagen om alltings jävlighet så kommer detta att straffa sig senare! Nå väl … här kommer en liten bildserie om hur skrotet väl hamnade på rätt plats igen.


Packboxen smälldes på plats:














En ny trågpackning på plats (nej, jag glömde inte lägga på loctite) :















Kopplingen monterades (solfjädern spändes med ett bromsrör):















Motor & låda smälldes ihop innan det var dags att sänka ner skrotet:














Hemma igen:















Sedan var det bara resten kvar, nämligen sätta tillbaka kontakter, kylarslangar m.m.
Jag och far orkade inte med att göra klart rubbet, så stackars Saabapappa fick vackers stanna kvar i garaget en natt till.
Detta var synen jag såg innan jag släckte och gick hem:















Bilen hoppas förhoppningsvis igång ikväll om allt går som det ska, men som sagt man skall inte glömma bort lagen om alltings jävlighet!
/TJ

Monday, July 02, 2007

Murphy på besök.

Jag har haft en sjukt lugn helg.
Han med att göra detta under lördagen.
Ur med motorn:

















Tvätta motorrummet:
















Dela motor och växellåda:



















Nu är det bara att se till att få ta på en ny packbox till primären så man kan smälla ihop skiten igen.
Självklart så trodde jag att det var packboxen vid svänghjulet som var dåligt så jag beställde en sån innan jag hade klyvt motor och låda! Vilket misstag av mig. Nu får jag snällt knalla ner till Saab och köpa rätt packbox och tre liter växellåds olja istället. Fan! :)
Dagens låt:
Simian Mobile Disco - Hustler
EDIT:
Har varit till Saab och hämtat rätt packbox till den nätta summan av 157:- (Sjukt med tanke på storleken!)
Passade även på att köpa tre liter Quaker State - Super Quadrolube 75W på Micro.
Vi får väl hoppas att den gör sitt jobb i lådan...
Nu är det bara att hålla tummarna att inget jävlas mid mig. Tight deadline är alltid spännande!